e-doreczenia
kalendarz imprez gok
system informacji przestrzennej
elektroniczne skrzynka podawcza epuap
monitoring jakości powietrza
jakość powietrza komunikaty wioś
czyste powietrze
zgłoś sprawę ekointerwencja

Obowiązujące Prawo

gospodarka odpadami gmina poraj 

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

Od 1 lipca 2013 r., w związku z wprowadzeniem w całej Polsce tzw. „ustawy śmieciowej”, Gmina Poraj przejęła odpowiedzialność za odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, ich transport
i zagospodarowanie. Nowe zasady gospodarowania odpadami komunalnymi miały za zadanie uszczelnić system i spowodować, że śmieci przestaną lądować na dzikich wysypiskach, w lasach, rowach i przy drogach. Od tej pory obowiązek podpisania umowy z firmą wywozową przejęły samorządy, które w trybie przetargów miały same wyłaniać firmy odbierające odpady od wszystkich właścicieli nieruchomości.
Za odbiór odpadów wszyscy mieszkańcy zaczęli uiszczać opłaty oparte na określonych przez gminy stawkach.

6 września 2019 r. weszły w życie zmiany do ww. ustawy, które m.in. nałożyły na właścicieli nieruchomości obowiązek segregacji śmieci, tj. zbierania powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych
w sposób selektywny.

Kolejna, bardzo ważna i duża nowelizacja „ustawy śmieciowej”, weszła w życie 23 września 2021 r.,
po fali wielokrotnych i znacznych wzrostów kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi oraz
po licznych protestach zgłaszanych przez samorządy. Miała ona na celu poluzowanie niektórych zasad tak, by pomóc gminom w zatrzymaniu wzrostu cen odbioru odpadów. Nowościami w niej zapisanymi stały się indywidualne rozliczanie mieszkańców w zabudowie wielolokalowej, zmienione reguły uczestniczenia właścicieli nieruchomości niezamieszkałych w gminnym systemie, odstępstwo od 5-pojemnikowego systemu zbierania odpadów komunalnych u tzw. źródła, zmiany w metodach ustalania opłat śmieciowych,
a nawet możliwość dopłacania do systemu.


Ustawa z dnia 13 września 1996 r.
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
 

 

 


 

 

Regulamin utrzymania porządku i czystości na terenie Gminy Poraj

Regulamin utrzymania czystości i porządku w gminie jest jednym z najważniejszych aktów prawa miejscowego obowiązującym na terenie gminy, regulującym podstawowe zasady zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania ładu i porządku na jej terenie, w tym m.in. w jakie pojemniki na odpady należy wyposażyć nieruchomość, jaka będzie częstotliwość odbioru odpadów, jakie wymagania obowiązują w zakresie odśnieżania nieruchomości i wiele innych. Ustala go Rada Gminy odpowiednią uchwałą.

 

Uchwała Nr 104(XIV)19 Rady Gminy Poraj
z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie Regulaminu
utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Poraj

 

UCHWAŁA NR 277(XXXVII)22 RADY GMINY PORAJ z dnia 28 lutego 2022 r. zmieniająca uchwałę w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Poraj

 

 

 

 


 

 

harmonogram odbioru śmieci
pomoc prawna
transmisje sesji rady gminy
mapa sip poraj
urząd pracy
starostwo powiatowe
gops
goz
gok
gbp
cit
poreco
marina poraj
Polonia Poraj
Warta Poraj
dps poraj
aspera
centralna ewidencja emisyjności budynków